🚚GRATIS EUROPA BESTILLINGER > €150

TOP TILBEHØR TIL DIN MOTORCYKEL

🚚GRATIS ITALIEN BESTILLINGER > €50

ENDUBLACK24

3 nye <tc>BMW</tc>-modeller følger R 1300 GS

3 nuovi modelli BMW seguiranno la R 1300 GS - Endurrad

Peppe Z |

R 1300 GS: Oplev de 3 nye BMW-modeller, der følger efter

Den nye BMW R 1300 GS har været til salg siden november 2023, andre R 1300-modeller med den nye boxermotor følger fra 2024.  MOTORRAD tager et kig ind i krystalkuglen og viser dem nu: R 1300 R, R 1300 RS og R 1300 RT.


Oprindeligt betegnede bogstavet "R" i navnet på BMW motorcykelmodeller ordet "hjul", i modsætning til flymotorerne produceret af virksomheden. Men med tiden er dette brev blevet symbolet på Boxer-modeller. Fra efteråret 2023 har BMW besluttet at forny sit sortiment dybt ved at introducere den nye BMW R 1300 GS og tilhørende tilbehør ved udgangen af ​​2023.

Den nye Boxer-motor i BMW R 1300 GS

Den 28. september 2023, præcis hundrede år efter lanceringen af ​​den første BMW, R 32, afslørede virksomheden den nye R 1300 GS, en touringmotorcykel af endurotypen, i Berlin. R 1300 GS, der er tilgængelig på markedet fra november 2023, imponerer med en ny 1.300 cc boxermotor, der kan yde 145 HK (107 kW) ved 7.750 o/min og et maksimalt drejningsmoment på 149 Nm ved 6.500 o/min.

Der ankommer også R 1300 R, R 1300 RS og R 1300 RT

Den nye Boxer 1300-motor vil ikke være begrænset til GS, men vil også blive implementeret i R-, RS- og RT-modellerne. Selvom der endnu ikke er nogen spionbilleder eller lækager på disse udgivelser, har MOTORRAD i samarbejde med designeren Kar Lee spekuleret i, hvordan disse nye modeller kunne se ud (se billedgalleriet ovenfor).

Den nye BMW R 1300 RS

Lad os starte med RS: BMW har for nylig genbesøgt denne model og introduceret ændringer, der inkluderer LED-kørelys, LED-indikatorer og nye muligheder. Heriblandt muligheden for at udskifte det høje styr med et rørformet styr og vælge et enkeltsædet. Den nuværende version af RS forbliver sandsynligvis i produktion indtil efteråret 2024, mens den opdaterede version med 1300-motoren muligvis først kommer i 2025.

Nye løsninger til chassiset

Udviklingen omkring den nye 1300-motor involverer også strukturelle innovationer i chassiset. R 1300 GS anvender en ny hovedramme af stål med pladeskaller og en bolt-on aluminium bagramme. R 1300 RS kunne følge en lignende tilgang, med en teleskopgaffel på hovedet i stedet for Telelever, men bevarer den store forreste radiator til afkøling.

Et mere sporty touch til RS

Du kan forvente, at BMW vil gøre RS endnu mere sportslig end før. Frontbelysningen kunne integreres i en mere kompakt kåbe, der passer tættere på stellet, uden unødvendige kanter, hvilket giver cyklen et mere harmonisk og lettere udseende. Den bagerste del, slankere og mere skrå, fortsætter naturligvis linjen i aluminiumsrammen, hvilket hjælper med at reducere den samlede vægt. Mere kraft og mindre vægt: en ideel kombination til den nye RS.

Nye radarsystemer til BMW

På trods af vægtreduktionen forbliver teknologien banebrydende. RS vil være udstyret med en lang række assistentsystemer, herunder radar til overvågning af blinde vinkler og adaptiv fartpilot. Disse enheder vil blive integreret diskret i motorcyklens struktur, hvilket sikrer sikkerhed og komfort under kørsel.

Den nye BMW R 1300 R

R 1300 R vil også drage fordel af den nye Boxer-motor, hvor en stor vandkøler erstatter den forreste Telelever. Den omvendte teleskopgaffel vil stadig garantere fremragende ydeevne.Designet af R vil have en slankere og mere muskuløs aluminium bagende, der understreger kraften i dens 145 HK.

LED-forlygte og nydesignet lyddæmper

En lille, men væsentlig ændring vedrører LED-forlygterne, som bliver mere kompakte og integreret i gaffeldesignet, hvilket gør cyklen visuelt slankere. Lyddæmperen bliver også reduceret i størrelse, lavet af rustfrit stål med næsten usynlige svejsninger, samtidig med at den bevarer funktionaliteten til daglig brug og rejser.

Den nye BMW R 1300 RT

R 1300 RT bliver topmodellen til touring, udstyret med den nye Boxer-motor og en forstærket chassisstruktur til at håndtere høje belastninger. Samtidig med at stabiliteten er en prioritet, vil RT tilbyde overlegen beskyttelse mod vind og vejr takket være et forbedret aerodynamisk design.

Brændstofforbrug og teknologisk udstyr

Det nye aerodynamiske design af R 1300 RT vil reducere brændstofforbruget og øge rækkevidden til omkring 600 kilometer med en 25-liters tank. RT vil også have et avanceret lyssystem, varme i sæder, en elektrisk justerbar forrude og et omfattende lydsystem med en tilslutningsløsning til Android- og Apple-enheder.

Tilgængeligheden af ​​nye modeller

BMW planlægger at lancere R 1300 R, RS og RT i 2024, med mulighed for først at se dem på markedet i 2025. Ventetiden vil dog være begrundet i de forbedringer, som den nye Boxer-motor har lovet, og de strukturelle innovationer, der vil reducere den samlede vægt af motorcykler.

R 1300 GS har allerede skabt sensation i motorcykelverdenen, men BMW stopper ikke der. Med løftet om konstante innovationer og en forpligtelse til ekspertise har den bayerske virksomhed allerede annonceret, at yderligere tre modeller vil følge R 1300 GS. Disse nye modeller vil bære stafetten af ​​den kvalitet og høje ydeevne, som BMW har vænnet sig til, men med nogle innovative overraskelser, der vil gøre enhver rejse til en unik oplevelse.


Den første af tre forventede nye modeller fra BMW vil repræsentere en revolution for offroad-entusiaster. Bygget til at mestre svære spor, men også for at garantere en jævn kørsel på asfaltveje, vil den tage mange funktioner fra det gennemprøvede design af R 1300 GS, herunder pålideligheden og kraften fra boksermotoren, som har gjort legenden om denne serie. Den vil dog integrere nye affjedrings- og elektroniske styringsteknologier, designet til at øge sikkerheden og brugervenlighed.


En anden model vil i stedet fokusere på bymobilitet. Mens R 1300 GS er designet som en alsidig touring-maskine, vil denne nye model have et mere kompakt udseende og lettere håndtering, ideel til bytrafik. Den vil nyde de samme elegante linjer, der er typiske for BMW-design, men med et særligt fokus på manøvredygtighed og praktisk, hvilket gør den perfekt til den daglige pendling.


Endelig planlægger BMW også en sportsmodel, der vil glæde elskere af fart og ren præstation. Denne model bliver udstyret med en endnu kraftigere motor end R 1300 GS, men med en lettere og mere aerodynamisk struktur, optimeret til banen. Designlinjerne vil være aggressive og futuristiske, klar til at fange opmærksomhed ikke kun for dens ydeevne, men også for dens karakteristiske udseende.


Samlet set vil disse nye modeller ikke kun udvide BMWs allerede imponerende udvalg, men også tilbyde motorcykelentusiaster stadig mere dedikerede og specialiserede valg.Uanset om du er en eventyrer, en bypendler eller en håbefuld hastighedsmester, vil disse nye cykler uden tvivl være en god mulighed at overveje. Med disse tilføjelser bevarer BMW ikke kun, men hæver yderligere standarden for motorcykel excellence, og demonstrerer endnu en gang, hvorfor det er førende i branchen.