Den nye BMW R 1300 GS Adventure: A Design Flop?
Et kontroversielt design
Performance og markedsstrategi
I pressemeddelelsen præsenterer
Begrænset belastningskapacitet
Med en tomvægt på 269 kg er den R 1300 GS Adventure den kan kun bære yderligere 216 kg, inklusive fuld tank og gear. Dette kan føre til overbelastningssituationer, et problem, der også findes i den tidligere model, R 1250 GS Adventure.
Avanceret teknologi: Automatic ASA
En vigtig teknisk nyskabelse er ASA (Automatic Shift Assistant), som eliminerer behovet for at bruge koblingsgrebet, hvilket tillader jævnere gearskift end den tidligere Quickshifter. Dette system fås som ekstraudstyr.
Forbedret affjedring og sædehøjde
R 1300 GS Adventure har øget affjedringsvandring med 210 mm foran og 220 mm bagtil. Sædehøjden varierer mellem 870 og 890 mm, men kan reduceres med 30 mm takket være det semi-aktive DSA-chassis.
Innovationer med Radar
En anden nyskabelse introduceret af
30 liters tank
Den nye 30-liters aluminiumstank repræsenterer et markant element, der deler meninger. På trods af den større volumen tilbyder den et støttesystem til tasker og tilbehør, hvilket øger funktionaliteten.
Fire tilgængelige versioner
R 1300 GS Adventure vil blive tilbudt i fire varianter:
- Grundlæggende : fra 22.335 euro, med standardudstyr.
- Trofæ : fra 23.060 euro, med ekstra beskyttelse og en kortere forrude.
- Triple Black : fra 23.120 euro, med komfortsæder og ekstra tilbehør.
- Option 719 Karakorum : fra 24.460 euro, med en speciel lakering og aluminiumskomponenter.
Fra begyndelsen har
Et element af stærk debat omhandler den nye tank, som på den ene side byder på større kapacitet, på den anden side fremstår visuelt omfangsrig. Ydermere har den innovative TFT-skærm en dobbeltside: For nogle repræsenterer det et kvalitativt spring i teknologisk henseende og funktionalitet, men for andre er det alt for komplekst og ikke særlig intuitivt.
Udover design skuffer
Vi kan ikke se bort fra, at opfattelsen af design også er påvirket af motorcyklisters personlige forventninger og æstetiske præferencer. Så om den nye