🚚GRATIS EUROPA BESTILLINGER > €150

TOP TILBEHØR TIL DIN MOTORCYKEL

🚚GRATIS ITALIEN BESTILLINGER > €50

Den nye BMW R 1300 GS Adventure: A Design Flop?

La nuova BMW R 1300 GS Adventure: Un Flop di Design? - Endurrad

Paolo Migliori |

Den nye BMW R 1300 GS Adventure: A Design Flop?

BMW R 1300 GS Adventure ser ud til at skuffe med sit kontroversielle design og lave nyttelast, der er utilstrækkeligt til en langdistance enduro.

Et kontroversielt design

BMW har altid været på forkant med design, men ikke alle dens kreationer er blevet modtaget med entusiasme. Modeller som R 1200 ST, R 1200 CL og F 650 CS "Scarver" tiltrak blandede reaktioner. Nu ser den nye R 1300 GS Adventure ud til at følge dette splittende spor.

Performance og markedsstrategi

I pressemeddelelsen præsenterer BMW R 1300 GS Adventure som en ægte "allrounder", der er i stand til at tackle ethvert terræn, fra ørkener til regnskove til Himalaya, med passagerer og bagage på slæb. Med en boxermotor, der leverer 149 Nm drejningsmoment og 145 HK, allerede bevist på R 1300 GS, er forventningerne høje. Testene under ekstreme forhold blev dog udført uden passagerer eller bagage.

Begrænset belastningskapacitet

Med en tomvægt på 269 kg er den R 1300 GS Adventure den kan kun bære yderligere 216 kg, inklusive fuld tank og gear. Dette kan føre til overbelastningssituationer, et problem, der også findes i den tidligere model, R 1250 GS Adventure.

Avanceret teknologi: Automatic ASA

En vigtig teknisk nyskabelse er ASA (Automatic Shift Assistant), som eliminerer behovet for at bruge koblingsgrebet, hvilket tillader jævnere gearskift end den tidligere Quickshifter. Dette system fås som ekstraudstyr.

Forbedret affjedring og sædehøjde

R 1300 GS Adventure har øget affjedringsvandring med 210 mm foran og 220 mm bagtil. Sædehøjden varierer mellem 870 og 890 mm, men kan reduceres med 30 mm takket være det semi-aktive DSA-chassis.

Innovationer med Radar

En anden nyskabelse introduceret af BMW er den bagerste radar med vognbaneskift og kollisionsadvarsel, tilgængelig som ekstraudstyr til base GS fra 2025.

30 liters tank

Den nye 30-liters aluminiumstank repræsenterer et markant element, der deler meninger. På trods af den større volumen tilbyder den et støttesystem til tasker og tilbehør, hvilket øger funktionaliteten.

Fire tilgængelige versioner

R 1300 GS Adventure vil blive tilbudt i fire varianter:

  • Grundlæggende : fra 22.335 euro, med standardudstyr.
  • Trofæ : fra 23.060 euro, med ekstra beskyttelse og en kortere forrude.
  • Triple Black : fra 23.120 euro, med komfortsæder og ekstra tilbehør.
  • Option 719 Karakorum : fra 24.460 euro, med en speciel lakering og aluminiumskomponenter.

BMW R 1300 GS Adventure er for nylig dukket op på motorcykelmarkedet og har allerede rejst en heftig diskussion blandt entusiaster og kritikere. Det vigtigste spørgsmål, mange stiller, er: er den nye BMW R 1300 GS Adventure virkelig et designflop? Lad os analysere de forskellige aspekter for bedre at forstå.


Fra begyndelsen har BMWs GS-sortiment været synonymt med innovation, robusthed og ydeevne. Men med BMW R 1300 GS Adventure ser det bayerske mærke ud til at have valgt et design, der har delt mening. Nogle kritiserer, at linjerne er for firkantede og en mindre harmonisk æstetik sammenlignet med tidligere versioner.Andre sætter dog pris på forsøget på at modernisere udseendet og samtidig bevare GS-seriens karakteristiske egenskaber.


Et element af stærk debat omhandler den nye tank, som på den ene side byder på større kapacitet, på den anden side fremstår visuelt omfangsrig. Ydermere har den innovative TFT-skærm en dobbeltside: For nogle repræsenterer det et kvalitativt spring i teknologisk henseende og funktionalitet, men for andre er det alt for komplekst og ikke særlig intuitivt.


Udover design skuffer BMW R 1300 GS Adventure ikke ydelsesmæssigt. 1300cc-motoren tilbyder imponerende kraft og fremragende håndtering både på og terræn. Det æstetiske spørgsmål ser dog ud til at have stor indflydelse på den generelle opfattelse af hele pakken.


Vi kan ikke se bort fra, at opfattelsen af ​​design også er påvirket af motorcyklisters personlige forventninger og æstetiske præferencer. Så om den nye BMW R 1300 GS Adventure repræsenterer et flop eller en revolution afhænger meget af den enkeltes synsvinkel. Som konklusion forbliver BMW R 1300 GS Adventure en motorcykel, der er i stand til at tilbyde fremragende ydeevne, men med et design, der fortsat diskuteres.

Efterlad en kommentar

Bemærk venligst: kommentarer skal godkendes inden offentliggørelse.